Please Wait a Moment

تفاوت Real time PCR با PCR معمولی

آیا روش Real time PCR بهتر است یا PCR معمولی؟

برای پاسخ به این سئوال که کدام روش بهتر می باشد، باید تفاوت های دو روش Real time PCR و PCR معمولی را با یکدیگر بررسی کنیم.

در روش های سنتی PCR، بررسی محصول PCR ( یا آمپلیکون ) در مرحله ایستا (plateau) صورت می گیرد. در این مرحله واکنش متوقف شده و محصول بیشتری تولید نمی شود. برای بررسی محصول PCR در این مرحله از روش الکتروفورز در ژل آگرز یا پلی اکریل آمید استفاده می شود.

استفاده از ژل آگرز (Agarose) دارای معایبی می باشد که عبارتند از: حساسیت کم به علت نیاز به مقدار بیشتر محصول PCR برای قابل تشخیص شدن در مقایسه با ماکر های یا رنگ فلورسنت، دقت کم، بازه تشخیص کم، تفکیک بر اساس سایز و اندازه، غیر عددی بودن نتایج و وقت گیر بودن آن.

در روش Real time PCR، بررسی محصول PCR در مرحله رشد (Exponential) انجام می شود. در این مرحله میزان محصول PCR در سیکل های اولیه دو برابر می شود و بازده واکنش 100 درصد می باشد. در روش Real time PCR بررسی و ردیابی محصول  PCRتوسط پروب های نشاندار به رنگ فلورسنت صورت می گیرد که که دقت شناسایی بالایی دارد. همچنین تکنولوژی به کار رفته در ساخت Real time PCR کاملا بروز و مدرن می باشد. در روش Real time PCR در واقع فرآیند اندازه گیری ژنوم پس از هر سیکل تکثیر روی مانیتور لحظه به لحظه نمایش داده می شود. تمامی سیکل ها قابل مشاهده می باشند.

خرید دستگاه Real time PCR و PCR معمولی

دستگاه Real time PCR شرکت Nano Mabna Iranian دارای بازه اپتیکی UV و VIS می باشد. یک تفاوت Real time PCR با PCR معمولی سرعت عملکرد می باشد. دستگاه دارای سرعت بالا در طی سیکل های دمایی در کوتاه ترین بازه زمانی است. ضمنا به واسطه طراحی چرخشی (دایروی) تغییرات دمای چاهک به چاهک بسیار کم میباشد (حدود 0.01 درجه سانتیگراد) که خطای تست نمونه ها را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

نتیجه گیری

پی سی آر معمولی و Real time PCR روش هایی برای انجام آزمایش های علوم زیستی و پزشکی می باشند. آزمایشگاه های پزشکی، جانوری، گیاهی و شاخه های مربوط به آن در صنایع گسترده ای مثل صنایع غذایی نیز به کار می رود. بیشترین کاربرد آنها در زمینه علم ژنتیک است. تفاوت هایی در عملکرد  و دقت Real time PCR و PCR معمولی وجود دارد. با Real time PCR نمونه هایی با حجم کمتر نیز مورد استفاده  قرار می گیرند که این مزیت بالایی به حساب می آید.

برای آماده سازی نمونه قبل ار تست پی سی آر بهتر است درصد خلوص و غلظت نمونه اولیه اندازه گیری شود. برای این منظور از دستگاه نانودراپ استفاده می کنیم. این مورد در افزایش دقت دستگاه تاثیر به سزایی دارد.

روش Real time PCR برای تعیین غلظت یا تشخیص بیماری های عفونی و باکتریایی زمان کوتاهی لازم دارد. بهتر است پس از انتخاب دستگاه مورد نیاز، از محصولات نانو مبنا دیدن نموده و رایج ترین و مدرن ترین روش pcr را در سبد محصول این شرکت انتخاب نمایید. برای اینکار می توانید ویژگی های هر یک از مدل ها را در سایت شرکت مطالعه نمایید.

نانو مبنا بزرگترین تولید کننده دستگاه های آزمایشگاهی می باشد.محصولات این مجموعه ویژگی های منحصر به خود را داشته و با در نظر گرفتن بهترین و دقیق ترین عملکرد ساخته شده است و دارای تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی هستند.

سوالات متداول

  1. روش های آزمایش PCR به چه صورت هستند؟ آزمایش PCR معمولی و Real time PCR به ترتیب به دو صورت کیفی و کمی نتایج تست را ارائه می دهد.
  2. طراحی چرخشی برای دستگاه Real time PCR چیست؟ این طراحی موجب کوتاه شدن زمان تست، یکنواختی نور ، یکنواختی دما و ... می شود.
  3. حجم نمونه در آزمایش های Real time PCR باید چند میکرولیتر باشد؟ حجم 10 تا 25 میکرولیتر برای آزمایش های Real time PCR کافی می باشند.
دی ان ان